Co má Facebook proti šmoulování?

Jedna z komerčních televizí o víkendu odvysílala film Sociální síť o vzniku Facebooku. O důvod víc podělit se o čerstvou zkušenost, jak tato síť, díky níž se Mark Zuckerberg zařadil mezi nejbohatší lidi světa, funguje.

Dne 29. 2. 2016 vydal Pavel Lukeš

Že Šmoulové jsou modří, ví v tuzemsku snad každé malé dítě. Jenže zdejší editoři Facebooku zřejmě až přespříliš úzkostlivě dbají na dodržování fejsbučí hyperkorektnosti, a tak zakázali podporu příspěvku, který informuje o článku na portálu Zlato.cz s názvem „Číňané šmoulují peníze“. Zřejmě aniž by věděli, co znamená anglický termín „smurfing“, tedy v češtině „šmoulování“.

„Vaši reklamu jsme neschválili, protože nesplňuje pravidla pro reklamu na Facebooku tím, že obsahuje vulgarismy, výhrůžky nebo má velmi negativní ohlasy. V reklamách se nesmí vyskytovat výrazy, které urážejí, obtěžují, ponižují nebo se vyjadřují k otázce věku, pohlaví, jména, rasy, fyzického stavu nebo sexuální orientace,“ informovala mne automatická hláška sociální sítě, díky níž má dnes Zuckenberg majetek ve výši odhadovaných plus mínus 46 miliard dolarů a jako držitel kumulovaných funkcí v čele Facebooku si může dovolit ten luxus brát za to plat jen jeden dolar ročně.

Ne že bych pravidla FB pro reklamu neznal, ale jak mi Facebook automatizovaně doporučil, tak jsem si se zájmem znovu prohlédl „příklady vyhovujících reklam, které jsou v souladu s pravidly“. Reklamy na FB, jak známo, nesmějí ani naznačovat rasu nebo etnický původ, náboženství nebo filozofické přesvědčení, věk, sexuální orientaci.

Ohlasy ve chvíli zveřejnění na FB neměl příspěvek o Číňanech šmoulujících zlato žádný, natož negativní. Je snad slovo šmoulování vulgarismem? Poradil jsem se s Googlem a ten mi vyhodil výsledky o dětském dni a šmoulování v pražské Harfě, o letním šmoulování dětí z jedné základní školy v Jihlavě a také ukázal, že existuje facebooková stránka Šmoulování u Vágnera. A také, že celá řada tuzemských uživatelů FB se jmenuje Šmoula, přestože podle databáze příjmení ministerstva vnitra takové příjmení u nás neexistuje a přestože je to v rozporu s tím, jaká jména jsou na Zuckenbergově síti povolena.

Zaskočilo mne to. Jak to, že jiní mohou na Facebooku šmoulovat a já ne? Jak to, že nějaký Vágner v Brně (nic osobního) dokonce může na Facebooku mít profil se slovem „šmoulování“ - a já nemůžu za hrst dolarů na přilepšenou Zuckenbergovi podpořit mezi uživateli Facebooku povědomost o tom, že Číňané šmoulují peníze?

Mají snad Moraváci u české pobočky Facebooku pozici černochů v Americe a dostává se jim pozitivní diskriminace? (To je samozřejmě pouhý dohad, realitou však je, že pokud byste např. měli seznamku pro gaye a chtěli ji propagovat na FB, v rámci jeho hyperkorektnosti by neprošla s otázkami: „Jste Moravan? Chcete se seznámit s dalšími Moravany?“)

Takže to musí být barvou pleti, řekl jsem si. Šmoulové jsou modří a Číňanům někteří nekorektní jedinci hanlivě přezdívají „žluťáci“. V tom to bude! A asociace mne dál vedly k Ondřeji Hejmovi a jeho kapele Žlutý pes, zejména proto, že dotyčný je jedním z nemnoha Čechů, které znám, co vládnou čínským jazykem…

Další slepá ulička, došlo mi. Chyba musí být na straně editora nebo editorky reklamy tuzemského Facebooku (záměrně nepíšu „českém“, a doufám, že to Moravané a Slezané, jakož i všechny národnostní menšiny žijící na území ČR ocení). Pro schvalovatele nebo schvalovatelku má slovo „šmoulování“ zřejmě sexuální podtext. Anebo je to ještě jednodušší: Prostě je mezi nimi nějaký Mrzout, který nemá rád Šmouly.

Automatická hlášky FB mi nabídla protestovat proti neschválené reklamní podpoře příspěvku: „Pokud jste si přečetli pokyny v Centru nápovědy a jste přesvědčeni, že vaše reklama tato pravidla splňuje a měla být schválena, dejte nám vědět.“

Ano, jsem přesvědčen. Vyťukal jsem tedy do klávesnice: „Jde o propagaci článku na portálu Zlato.cz, který popisuje problémy Číny s vyváděním hotovosti ze země. Tedy s jevem, jemuž se v angličtině říká "smurfing", česky tedy "šmoulování". Jde o žargon finančního průmyslu, lze si to ověřit např. na Wikipedii. Fotografie je řádně zakoupena u Shutterstock. V čem je tedy problém a proč nebyla propagace schválena? Uvítám Vaše vysvětlení, díky!“

Odeslal jsem zmáčknutím tlačítka Enter. Znovu mi odpověděl FB automat: „Vaši žádost nemůžeme zpracovat. Zkuste to znovu později.“ A tak jsem zkusil později, jak mi bylo doporučeno. Výsledek tentýž. Zkusil jsem tedy jiný kanál uživatele FB s jeho správci, vše vysvětlil, přiložil screenshoty a opět entroval.

Odpověď? Opět automatická: „Díky vašim ohlasům můžeme Facebook zlepšovat. Pokud budeme potřebovat další informace, ozveme se vám. Na každé oznámení ale reagovat nemůžeme.“

A tak po několika dnech marného šmoulování konstatuji, že mi lidé z tuzemského FB zatím nezašmoulovali. Tomu, že by se nad sebou zašmoulovali, moc nevěřím. Zřejmě stále ještě společně šmoulují, a nemají proto čas vyšmoulovat na Googlu, co že to je „smurfing“, natož aby se došmoulovali k tomu, aby někomu našmoulovali odpověď. Tak i tohle jedna ze skutečných tváří Facebooku. Nejen to, co jste viděli o víkendu v televizi.

 

Poznámka autora: Text je záměrně kurzívou, omlouvám se, pokud bude pro někoho obtížněji čitelný, a odkazuji se na fejetony.