Copak dalšího zařídí česká pobočka „věčné dvojky“?

Původně jsem si dnes chtěl zablogovat o tom, jak česká pobočka PepsiCo zařídila, aby zajíc kálel na Santu a omluvit se svým dětem, že jsem jim lhal, pokud jde o Ježíška. Když jsem se ale podíval na oficiální facebookové stránky PepsiCo pro ČR a SR, zjistil jsem, že skutečnost je mnohem horší.

Dne 17. 12. 2013 vydal Pavel Lukeš

Pepsi před volbami nechala natočit anketu mezi vybranými českými politiky s otázkou, co udělá jejich strana proto, aby Česko mělo moře. Zatímco úvod ankety dostal na starost Andrej Babiš, který tvrdí, že Česko díky němu už moře má, na závěr zazní slova předsedy ultrapravicové Dělnické strany Tomáše Vandase.

Asi nepřekvapí, že druhá největší potravinářská společnost na světě dala na svém facebookovém profilu prostor pro vyjádření šéfovi hnutí ANO, jenž je shodou okolností tuzemským bossem, pokud jde o potraviny. Ale na základě jakého klíče nebo úvah se v anketě objevil šéf ultrapravicové partaje?

Chtěl jsem se na to zeptat přímo v pražském sídle, ale na tuzemské recepci nadnárodního giganta nikdo dlouhé minuty opakovaně telefon ne a ne zvednout. A na webu firmy není ani žádný kontakt na tiskového mluvčího nebo na PR agenturu.

„I když nás najdete v různých pobočkách a zemích světa, sdílíme společné hodnoty a cíle,“ píše na svém firemním webu PepsiCo. Jsou-li těmi hodnotami zesměšňování a urážení anglosaského symbolu vánočních svátků a neskrývaná veřejná podpora ultrapravicové strany těsně před volbami, pak jistě vedení české pobočky Pepsi určitě dobře ví, co dělá a proč. Docela se začínám děsit, co to bude příště ve snaze udržet si pozici „věčné dvojky“…

A teď přece jen k tomu kálejícímu zajícovi.

Školou povinný synek mi klade nepříjemné otázky. Tváří se, že na Ježíška věří, ale současně má oprávněné pochyby, vyvolané kategorickými poznámkami spolužáků, že „Ježíšek ani Santa neexistují“. „Ježíšek a Santa jsou ti mrtví chlapíci, co rozdávají dárky a občas musí lézt dovnitř komínem,“ svěřil se mi v nějakých pěti letech. „Ale stejnak nechápu, jak to stihnou, když jsou na to jen dva,“ dodal.

Nepřekvapí, že my, rodičové, kteří jsme rádi, že naše děti navzdory spolužácké propagandě stále ještě aspoň trochu věří kouzlu Vánoc, s nelibostí sledujeme televizní a jiné reklamy, jimž jsme v těchto dnech vystaveni. Pomyslnou korunu těmto aktivitám teď nasadila právě česká pobočka Pepsi se svým novým reklamním sdělením, kde na Santu, coby symbol coca-colových Vánoc, metá zajíc bobky. Nechutné, ale pokud to opravdu chcete vidět, tady je.

Mám dnes na závěr prosbu, adresovanou zadavatelům předvánočních reklamních spotů a kreativcům v reklamních agenturách: Řadě z vás bohužel nedochází dětský rozměr vánočních svátků a Vaše reklamy nejsou „X-mas friendly“. Na reklamní spoty typu „kupte blízkým k Ježíšku“ a „nadělte někomu pod stromeček“ se totiž společně s námi dívají i naše děti. A ztrácejí víru. V Ježíška, v Santu a zřejmě i v pravdomluvnost svých rodičů.

Promiňte, mé děti, že jsem Vám lhal, pokud jde o Ježíška. Neexistuje. A ty, laskavý čtenáři, ruku na srdce: Znáš ve svém okolí někoho, kdo svým dětem nikdy nelhal o Ježíškovi?