Spropitné může hostinským zkomplikovat elektronickou evidenci tržeb

Vydáno dne 15. 11. 2016

Spropitné představuje pro personál restaurací významnou část příjmu. Často bývá jedinou motivační složkou, která zvyšuje výdělky číšníků a servírek nad úroveň oficiálně vyplácené minimální mzdy. Elektronická evidence tržeb (EET), jejíž ostrý start je už jen otázkou dnů, ale může se zavedenými zvyklostmi pořádně zamíchat.

„I když to není zvykem, i spropitné by mělo správně podléhat zdanění, a pokud je součástí odměny zaměstnanců, pak také odvodům pojištění,“ upozorňuje Jaroslava Hanková, vedoucí týmu daňových poradců skupiny Apogeo.

Podnikatelé, kteří zatím na plnění těchto požadavků příliš nedbají, by si podle ní měli uvědomit, že i v tomto směru se s ostrým startem elektronické evidence tržeb může hodně změnit. Přinejmenším tam, kde hosté útratu platí kartou a o spropitné navyšují takto uhrazenou částku.

„Zákazník se rozhodne zaplatit večeři, kterou v restauraci zkonzumoval. Obsluha mu přinese účet již zaevidovaný v EET a zákazník jej zaplatí platební kartou. K ceně pokrmů připočte dobrovolně 15 procent, které uhradí jako spropitné, rovněž prostřednictvím platební karty,“ nabízí modelový příklad Jiří Žežulka, daňový expert skupiny Apogeo.

Na těchto 15% by ale měla vystavit obsluha druhý doklad, opět zaevidovaný v EET, a vydat ho znovu zákazníkovi, upozorňuje Žežulka.

„Finanční správa bude mít k dispozici na jedné straně údaje z registrační pokladny, na druhé straně data o platbách došlých na účet. Porovnat je nebude nic obtížného,“varuje Hanková.